יום שלישי, 31 בינואר 2012

באילו איזורים תל אופן עובד טוב ואיפה לא?

8.2.12 עדכון חשוב: בדיקה נוספת שערכתי העלתה שהקוד השתמש בטעות בחלק מהתחנות בנתונים ישנים, כך שאינני יכול לדעת מה מידת הנכונות של התוצאות הכתובות מטה. הקוד תוקן והמפה המתעדכנת באופן שוטף מייצגת תוצאות נכונות.

--------------------------------------------------------

אם היו שואלים אתכם איפה בעיר תחנות תל אופן הן בעייתיות יותר, מה הייתם עונים? 
שבאיזורי לחץ (תחנות רכבת ואוטובוס, איזורי תיירות) סביר שיהיה יותר קשה להשכיר או להחזיר אופניים?

כך גם אני חשבתי. עד שבדקתי.

אחרי ששאלתי את עצמי את אותה שאלה, בניתי מערכת שדוגמת את אתר תל אופן באופן קבוע ובודקת עבור כל תחנה מתי היא "בסדר" (כלומר יש בה מספיק אופניים ומספיק תחנות עגינה). את התוצאות באופן חי ומתעדכן אפשר לראות האתר  telofast.com  תחת "ציוני תחנות" (יש באתר זה, אגב, עוד כמה אופציות שיכולות להיות שימושיות למשתמשי תל אופן). 
עדכון: את אופן חישוב הציונים אפשר לראות כאן.


באופן שהפתיע גם אותי, החלוקה בין תחנות טובות לבעייתיות מובהקת במיוחד - ראו את המפה*:


התחנות הירוקות הן הטובות, הצהובות בינוניות והאדומות הן הכי פחות טובות (לגבי אפורות אין מידע).
שימו לב שאפילו התחנה האדומה היחידה בצפון העיר היא אדומה מסיבה לא רלוונטית - היא הופעלה רק לאחרונה וזמן רב לפני הפעלתה כבר הופיעה באתר תל אופן כאילו אינה עובדת.

השורה התחתונה: התחנות בדרום העיר בעייתיות הרבה יותר מאשר במרכז ובצפון.

קיבלתי את התגובה הבאה מתל אופן:


לא ברור לנו ע"פ אילו מדדים נעשה המחקר שלך ולכן איננו יכולים להתייחס אליו. באופן טבעי עיקר התנועה מתרכז במרכז העיר. בפועל רמת הזמינות של אופניים בתחנות בדרום העיר היא הגבוהה ביותר.


ניסיתי ליצור איתם קשר על מנת להחליף מידע ונתונים, אעדכן כשאשמע מהם.


* המפה נכונה ל- 31.1.12. בשביל לראות את הסטטיסטיקה העכשווית, ליחצו כאן.

6 תגובות:

  1. ממצאים חזקים ממש, אני עוד צריך להבין את החישובים שלך, זה פשוט לא יאמן...

    השבמחק
  2. תודה, אשמח להסביר אם יישאר משהו לא מובן.

    השבמחק
  3. אני לא מבין על מה ההמולה. נשמע לי הגיוני בעליל שככל שהאוכלוסייה פחות חזקה, כך היא עושה שימוש רב יותר באופניים וכתוצאה יש יותר מקרים של חוסר זמינות. זה רק מעיד על טמטומם של המבוססים שמעדיפים לשבת בקופסת פח ולחפש חניה...
    לא צריך לשלוף את השד החברתי (טוב שלא רמזת על קיפוח עדתי) בקלות רבה מדי

    השבמחק
  4. תודה נועם על ההערה.
    ראשית הבהרה - לא הבנתי איך קשור השד החברתי - עד עכשיו לא אני ולא מישהו אחר קישר את זה לשד כזה או אחר.

    מלבד זאת, בתגובה שלך יש כל מיני הנחות - למשל, שיש התאמה בין ציון התחנות לבין חוזק האוכלוסיה ושיש התאמה בין חוזק האוכלוסיה לכמות השימוש בתל אופן.
    ייתכן והדברים האלה נכונים וייתכן ולא (באמת שאינני יודע). מה שכן, לתל אופן יש מערך שינוע ואותי כמשתמש מה שמעניין זה - אחרי כל התיקונים, השינועים והפעולות האחרות שהחברה עושה, מה רמת הזמינות של תחנות תל אופן. פחות מעניין אותי למה הגענו לזה. למשל - אם אכן נכון שבדרום יש שימוש רב יותר באופניים, אז נראה לי סביר לבקש שיהיו יותר תחנות ויותר שינועים באיזור הזה.

    השבמחק
  5. היי
    פשוט הנחתי שכולם מתרגשים מהעובדה שכביכול המפה מראה ששוב הדרום נדפק על חשבון הצפון העשיר, השבע ורווי התחנות המלאות. אם לא זו היתה המוזיקה, וכולם מתרגשים רק מיפי הניתוח הסטטיסטי, אז טעיתי.
    אני מסכים לחלוטין שיש להשקיע יותר מאמץ באזורי הביקוש, פשוט לא מפתיע אותי סטטיסטית שהבעיות ירוכזו דווקא שם, היות וכולנו, וגם אנשי תל אופן, עשויים מחומר אנושי.

    השבמחק
  6. תודה נועם על ההערה. אני קצת הולך לאיבוד בלהבין מה ציני בדבריך ומה לא, אז אשאיר את הדברים כמו שהם.

    השבמחק